BEHIND BLUE LINE

Blogger Gang!!!

Hub, Switch dan Router

Kali ini saya akan mengutarakan topik berkenaan Hub, Switch dan Router, ketiga tiga perkakasan tersebut berada pada topologi rangkaian yang berbeza dan mempunyai fungsi yang hampir serupa, apabila sesuatu telah diistilahkan pada nama tertentu, mesti ada kegunaannya disebaliknya, sekarang jom kita mendapatkan pemahaman terhadap ketiga-tiga perkakasan tersebut:-



1.Hub 
 Sebuah titik Sambungan umum untuk peranti dalam rangkaian. Hub umumnya digunakan untuk menghubungkan segmen LAN. hub mengandungi beberapa port. Ketika sebuah pakej tiba di satu port, itu dicopy ke port lain, sehingga semua segmen LAN boleh melihat semua pakej. 

2.Switch
Dalam rangkaian, peranti yang penapis dan pakej ke depan antara segmen LAN. Switch beroperasi pada lapisan data link (layer 2) dan kadang-kadang lapisan rangkaian (lapisan 3) dari OSI Reference Model dan kerana itu menyokong protokol pakej. LAN yang menggunakan switch untuk menyertai segmen disebut dihidupkan LAN atau, dalam kes rangkaian Ethernet, switched Ethernet LAN. 


3.Router
Sebuah peranti yang meneruskan pakej data sepanjang rangkaian. router disambungkan ke sekurang-kurangnya dua rangkaian, umumnya dua LAN atau WAN atau LAN dan rangkaian ISP.s. Router terletak di gateway, tempat di mana dua atau lebih rangkaian disambungkan. Router menggunakan header dan jadual forwarding untuk menentukan pusat terbaik untuk meneruskan pakej-pakej, dan mereka menggunakan protokol seperti ICMP untuk berkomunikasi antara satu sama lain dan menyediakan laluan terbaik antara dua host.

No comments:

Post a Comment